David Krantz

Stubben, Körsbärets förskola, Nilstorp, Lund, 2018.

 

David Krantz, Stubben, 2018

En viktig del av förskolas pedagogik rör sig kring litteracitet, som innebär att lyfta fram de sociala och kulturella aspekterna av att läsa och skriva. Tanken är att i unga år sätta fokus på hur språket används i olika sammanhang och att redan i förskolan uppmuntra eller stödja på bästa vis.

Konstnären David Krantz har tagit fasta på förskolans inriktning på läsande och har för ändamålet skapat en skulptur i brons som öppnar upp för en mångfald av berättelser. Den två meter höga skulpturen består av en hög stubbe med ett antal figurer som klättrar runt, gömmer sig och tittar fram bland kvisthål och bark. Det finns mycket att upptäcka och varje liten figur har sin alldeles egen historia som finns att läsa på textplattor placerade intill stubben. Tanken är att inspirera, uppmuntra fantasin och berättandet, något som i sin tur bidrar till läsförståelse. 

Under produktionen av konstverket har barnen bjudits in att tillsammans med specialpedagoger, Creative Agents från Kulturskolan i Lund, utforska några av figurerna på stubben genom bild, dans och filmskapande. 

David Krantz, född 1965 i Stockholm, bor och arbetar i Malmö. Han examinerades från Målarskolan Forum i Malmö 1991 och har därutöver studerat vid Konsthögskolan Valand i Göteborg 1998-99.  

Kurator och textförfattare: Ulrika Liljeström