28 maj – 18 september 2016

SUPERFLEX

SUPERFLEX’ utställning ”Superfake/The Parley”, särskilt producerad för Lunds konsthall, har sin upprinnelse i en presentation som gjordes tidigare i år för Arizona State University Art Museum i Tempe, Arizona, USA. Denna byggde på upptäckten att ett av museets centrala verk, målningen Pioneer and the Indian (1903) av den berömda amerikanske konstnären Frederic Remington, var en förfalskning, och på de omfattande konstpolitiska och ekonomiska följderna av detta avslöjande.

En indian och cowboy hälsar på varandra, de sitter på hästar.

Målningen återger en försoningsscen inför ett möte mellan två män till häst, som här får representera ursprungsbefolkningen och de nyanlända. Det är en bild av ett mytomspunnet och fiktionaliserat Vilda Västern, ett historiskt motiv som kopierats och reproducerats i det oändliga. För en nutida betraktare framträder ändå de problematiska undertonerna: det gamla väst som ständigt framryckande territorialmakt. Remingtons skildringar av ”indianer och cowboys” är så välkända och så spridda att de bidragit till att forma uppfattningen av den amerikanska västern i hela världen.

Utställningen i Lunds konsthall spinner vidare på målningens specifika öde att ha degraderats till förfalskad kopia och hur den välkända historiebild som återges kan överföras till ett svenskt sammanhang. Vi svenskar utvandrade i stora skaror till Förenta Staterna för hundra år sedan, men vilket är vårt förhållande till amerikansk kultur idag? Vilken problematik finns kring detta? Vilka folkvandringar upplever vi idag? Hur ser vi på frågor om nationell tillhörighet och identitet? Hur definierar vi äkthet och värde?

Sådana komplexa frågor kring identitet, proveniens och autenticitet avhandlas insiktsfullt med både värme och djup av SUPERFLEX, och som alltid med deras alldeles särskilda humor. SUPERFLEX består av Jakob Fenger, Rasmus Nielsen och Bjørnstjerne Christiansen. Gruppen bildades 1993 i Köpenhamn och har sedan dess fått stor internationell uppmärksamhet. Den arbetar konsekvent med frågor om ekonomi, demokratiska principer och självorganisering. Ambitionen är främst att synliggöra ekonomisk obalans, men även att peka på olika lösningar som kan hjälpa till att råda bot detta. Exempelvis har SUPERFLEX tagit fram alternativa produktionsmetoder för energiframställning i form av biogassystem som förverkligats i ett flertal länder runt om i världen.

Separatutställningar i urval: ”It Is Permitted to Permit”, Museum of Tomorrow, Rio De Janeiro (2016); Mori Museum, Tokyo (2014); ”The Corrupt Show and Speculative Machine”, Jumex Art Museum, Mexico City (2013); ”Modern Times, Forever”, 1301PE, Los Angeles (2012); ”Free Sol LeWitt”, Van Abbemuseum, Eindhoven, Nederländerna (2010); ”Black Box: SUPERFLEX”, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington DC (2010);”Social Pudding” (med Rirkrit Tiravanija), GFZK, Leipzig, Tyskland (2007; ”Guarana Power”, REDCAT Gallery, Los Angeles (2004). Bland biennaler kan nämnas Shanghaibiennalen, Kina (2010); Gwangjubiennalen, Korea (2006); Istanbulbiennalen, Turkiet (2005); ”Utopia Station”, Venedigbiennalen, Italien (2003); São Paulobiennalen, Brasilien (1998). Bland förverkligade offentliga konstverk kan nämnas Oil Fountain (2012), Haugesund, Norge; Superkilen (2011), Köpenhamn; Contract: 2000 Watt Society (2010), Zürich; Power Toilets/UN (2010), Heerhugowaard, Nederländerna.

För närvarande arbetar SUPERFLEX på ett offentligt verk till Tunaskolan/Östervångsskolan i Lund som kommer att stå färdigt 2017.

Här kan du läsa mer om verket på Tunaskolan

Kurator: Debora Voges
Samarbete med ASU Art Museum, Tempe (Arizona, USA)

Fotograf: Torben Eskerod