14 september - 1 december 2024

Meriç Algün. Patienten gråter

Konstnären och skribenten Meriç Algün utforskar omvärlden och sin inre värld genom sitt skrivande, vilket blir tydligt i hennes nya separatutställning Patienten gråter på Lunds konsthall. Utställningen kretsar kring Algüns litterära verk om rollen som styvmor, mental hälsa och omsorg. Besökare kommer att få anta olika roller i installationen som består av konstnärens lägenhet i full skala. I en tid där kvinnors reproduktiva rättigheter och fertilitetsfrågor står i fokus för politiska och sociala debatter, framträder Meriç Algüns djupt personliga verk som särskilt relevanta och skarpa. Utställningen kompletteras med samtal och läsningar i samarbete med Lunds stadsbibliotek.

Det finns konstnärer för vilka skrivandet är en väsentlig del av skapandet. Meriç Algün är en av dessa konstnärer: en konstnär/skribent. För henne är skrivandet ett sätt att utforska, katalogisera, ifrågasätta och förstå sig på såväl omvärlden som hennes egen inre värld. Hennes nya separatutställning Patienten gråter kretsar kring hennes nya litterära verk, The Stepmother Violet, som hon beskriver som ”ett autofiktionsverk bestående av en serie sammanhängande fragment”. Algün började skriva den här texten för ungefär tre år sedan, som en utforskning av och reflektion över rollen som styvmor utifrån hennes egna erfarenheter. Verket berör även frågor kring mental hälsa och de förändringar som omsorgsrollerna genomgår både inom och utanför familjens sfär i det moderna västerländska samhället. Konstnärens text utgör stommen i utställningen och manifesteras i en installation som upptar hela utställningslokalen.

För installationen har konstnärens lägenhet, som spelar en central roll i texten, noggrant återskapats i full skala, med avskalade element – såväl väggar som tomrum – inne på Lunds konsthall. Utställningens besökare kommer att få anta många olika roller – som gäster, inkräktare, vittnen och utforskare – när de försöker greppa och begripa det de ser i rummet. Parallellt med sitt skrivande har konstnären under flera år arbetat med att skapa en tapet som fångar essensen i den känslomässiga resa hon beskriver i sin text. Den version som visas i utställningen är resultatet av ett samarbete med designern Johan Hjerpe. Både skrivandet av hennes litterära verk och tillverkningen av tapeten, har noggrant dokumenterats. De filmer och fotografier som dokumenterar konstnärens process, samt några av de föremål hon samlat på sig, visas i utställningen.

Algün föddes 1983 i Istanbul, Turkiet, och bor och arbetar sedan många år i Stockholm. Hennes arbete utgår ofta ifrån ett grundligt och omsorgsfullt forskningsarbete inom olika ämnen och frågor som intresserar henne: identitet, kärlek, byråkrati, språk, litteratur, genus, politik, moderskap och så vidare. Hon fascineras av språk och definitioner. I sitt arbete återkommer hon ofta till sina egna erfarenheter som immigrant och den högst flytande identitet hon får genom sin tillvaro på gränsytorna mellan två olika länder, två olika kulturer och två olika språk.

Med anledning av utställningen har ett aktivitetsprogram tagits fram i samarbete med Lunds stadsbibliotek. I programmet ingår offentliga läsningar och samtal med konstnären och gästföreläsare samt andra evenemang. I vår samtids politiska, ideologiska och sociala sammanhang, där kvinnors reproduktiva rättigheter och lagstiftning kring fertilitetsfrågor hamnat högt på dagordningen i valdebatten i många länder, ger de högaktuella och djupt personliga verken som visas i utställningen ytterligare skärpa och relevans till Meriç Algüns röst som konstnär.

Kurator: Debora Voges

Med stöd från SAHA Association.

Bild: Meriç Algün with Johan Hjerpe, Purple with Love's Wound, 2024. Wallpaper pattern, surface printing. Courtesy the artist