21 december 2024 – 16 mars 2025

Nära det vilda hjärtat

Konstnärer: Özlem Altın, Kinga Bartis, Mary Beth Edelson, Damla Kilickiran, Jochen Lempert, Antje Majewski / Issa Samb / Olivier Guesselé-Garai, Beatriz Santiago Muñoz, Max Walter Svanberg, Gudrun Åhlberg.

Utställningen sammanför konstnärer ur olika generationer som i sina verk spårar sensoriska, icke-verbala, själsliga eller på andra sätt dolda men kännbart närvarande erfarenhetslager. Det “vilda hjärtat” i utställningstiteln anspelar på den livskraft som rör sig igenom världen och animerar både den och oss. I konstverken kommer denna vitala energi till uttryck på olika sätt; gestaltad som begär, magi, sexualitet, fantasi, extas, natur eller andlig mystik. Gemensamt för många av verken är upplevelsen av upplösta gränser—mellan jaget och den andre, mellan kroppen och världen, eller mellan inre och yttre landskap och erfarenheter.

Genom olika material och konstnärliga uttryck—måleri, textil, skulptur, fotografi, kollage och video—inbjuder utställningen till en förståelse av människan och världen som stadda i ständig förändring och tillblivelse. Flera av verken visualiserar olika former av resonans och relationalitet, där betraktarens blick och närvaro är medskapare av en sinnlig och besjälad värld.

Utställningstiteln är lånad från den brasilianska författaren Clarice Lispectors roman med samma namn (Perto do coraçao selvagem, 1943) — en vilt bultande poetisk text i vilken människans kropp och medvetande vävs samman med livets animaliska kraft och mystiskt ogripbara väsen. Lispector omtalas ofta som ett exempel på ”écriture féminine” (Hélène Cixous, 1975) där kroppsliga erfarenheter och det omedvetna skrivs fram som ett sätt att utmana en rationalistisk världsordning. Frasen ”nära det vilda hjärtat” lånade Lispector i sin tur från en passage i James Joyces roman Portrait of the Artist as a Young Man (1916), även det ett författarskap känt för sin förmåga att gestalta inre psykologisk verklighet genom föränderliga medvetandeströmmar och överskridande av gränser.

På Lunds konsthall skiftar böckernas ord skepnad än en gång, blir till utställningstitel och förvandlar konsthallen till ännu en tillfällig kropp för livets vilda hjärta att pulsera igenom.

Bild: Özlem Altın, Untitled (tree inside), 2017

Kurator: Lisa Rosendahl