7 februari – 5 april 2015

Chris Marker. A Grin Without a Cat

Den visionäre franske filmskaparen Chris Marker (1921–2012) väver samman realism med science fiction och poesi med politik i sina filmessäer. Genom namnbyte och en ovilja att ge intervjuer eller att bli fotograferad framstår han både som en gåta och en legend. Han har påverkat många områden som samtidskonst, experimentfilm och populärfilm. Ett mästerverk som La Jetée (1962) var utgångspunkt för Terry Gilliams storfilm De tolv apornas armé från 1995.

Svartvit bild av en kvinna på en bänk. Bakom henne finns det en affisch med en närbild på ett kvinnoansikte.

Marker var en inbiten resenär, fotograf och regissör till ett sextiotal filmer där kameran blev hans förlängda öga. De överraskande och mångsidiga ämnena kan innefatta allt från ett kattempel i Tokyo till frusna blommor på en sibirisk forskningsstation. Vi får se hur ritualer undersöks, både uråldriga och moderna, vid besök av en helgedom, i ett videospel eller i demonstrationer på gator och torg. Det egna bildmaterialet kombineras med existerande filmsekvenser, tecknade serier, reklam och journalfilmer. Filmmusik blandas med vardagslivets oljud och oförglömliga kommentarer berättas som vore de från framtiden, begrundande historien och minnet.

– Jag jämför drömmande med film och tänkande med teve, kommenterar Chris Marker sitt eget skapande.

I Markers skildringar av världens kulturer vilar ett stråk av mörker. Det kan vara minnen från det krigshärjade Frankrike, kolonialismens brutalitet eller revolutionens misslyckanden. Denna utställning tar oss med på en resa genom de saker som fängslade honom stort, så som museet, resor, film, revolution och krig. Vi stöter också på porträtt av konstnärsvännerna Christo, Roberto Matta och Andrej Tarkovskij. Klassiker som Statues Also Die (1953), A Grin Without a Cat (1977), Sans soleil (1982) och Zapping Zone: Proposals for an Imaginary Television (1990–94), tillsammans med fotografier och trycksaker erbjuder ett uppbåd av multimediamiljöer laddade med ljud och bild.

Om utställningen

Utställningen är organiserad av Whitechapel Gallery i London och kurerad av Christine van Assche, före detta chefskurator på Centre George Pompidou, Paris och Magnus af Petersen, kurator på Whitechapel Gallery, London, samt Chris Darke, skribent och filmkritiker. Ett varmt tack till dem. Tack också till Kunstnerernes hus, Oslo, där utställningen också visats, samt till långivarna vid Peter Blum Gallery, New York, Argos Films, Paris, Films du Jedui, Paris, Iskra, Paris, La Sofra, Paris, Présence Africaine Editions, Paris, Kungliga Belgiska Cinemateket, Bryssel, Richard Bevan & Tasmin Clark och Chris Markers kvarlåtenskap.

Kuratorer: Christine van Assche, Chris Darke, Magnus af Petersens.
Kuratorer vid Lunds konsthall: Åsa Nacking, Emil Nilsson.
Samproduktion med Centre Georges Pompidou, Paris, Kunstnernes hus, Oslo, och Whitechapel Gallery, London.

Fotograf: Emil Nilsson