Denna sida är äldre än 12 månader och är kanske inte längre aktuell.
Patricia Morosan presenterar sin artist book M/other (2023), som är en del av den aktuella utställningen Ways of Unseeing på Lunds konsthall. Samtalet följs av en visning av Harun Farockis film Images of the World and Inscription of War (1989, 75 min, engelska).
Fri entré
På engelska
14–14.45 Konstnärssamtal/bokpresentation
14.45–15.15 Paus (försäljning av smörgåsar och kaffe)
15.15–4.45 Introduktion till, och visning av, Images of the World and Inscription of War
Patricia Morosan är född i Rumänien och är verksam i Berlin och Aten. Hon arbetar med fotografi, text och ljud. I sin praktik utforskar hon, ofta med en feministisk lins, intimitetens och identitetens olika skiktningar. Morosans arbete utvecklas ofta genom samarbeten och kan beskrivas som en slags emotionella geografier eller ceremonier. I utställningen Ways of Unseeing presenterar hon två verk: konstnärsboken M/other (2023) och den fotografiska installationen Re/turn (2016-).
M/OTHER (2023) samlar på 236 sidor ett 19 minuters utdrag ur en 24 timmar lång EKG-inspelning av moderns hjärta. Den medicinska utrustningen räknar tiden och gestaltar den med 10 sekunder per sida. Varje ark blir till en tidsportal, som visar hjärtklaffarnas arbete. Det medicinska språket framträder likt ett partitur på vilket konstnären har skrivit en flerspråkig dikt som antar formen av en besvärjelse.
Harun Farocki (1944–2014) producerade över hundra filmer för TV och bio, samt flera videoinstallationer för utställningssamanhang. Utöver detta var han redaktör för den inflytelserika tidskriften Filmkritikk och undervisade vid universiteten i Berkeley och Wien. Han började studera vid den tyska film- och tv-akademin men sparkades 1966 ut från skolan på grund av sitt politiska engagemang.
I Bilder der Welt und Inschrift des Krieges (Bilder av världen, krigets avtryck,1989), studeras den fotografiska bildens status i den västerländska moderniteten, och visar att opportunismen kring mediets förmåga att rendera sanningen egentligen aldrig upphört. I essäfilmen sammankopplas bildmaterial från en rad olika håll: från Lufthansas flygsimulatorer, scener från en krokimålning, maskiner som gör arkitektritningar och bilder som den franska övermakten i Algeriet tog i övervakningssyfte under 1960-talet. Farocki tränger i filmen djupt in i människans besatthet av att återge sin omgivning med visuella medel, och frågar vad som egentligen händer när bild och verklighet blandas samman
Samtalet och visningen stöds av IASPIS/konstnärsnämnden. Patricia Morosan är för närvarande IASPIS residensstipendiat i Malmö.
Kvällen kommer att modereras av curatorn, författaren och konstnären Hans Carlsson, som är curator för Ways of Unseeing.
Läs mer om utställningen
se även:
Bild: Harun Farocki, Still from Images of the World and the Inscription of War © Harun Farocki / Patricia Morosan, EKG av moderns hjärta, som används i verken Re/turn och M/other.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Lunds konsthall - en del av Lunds kommun