1 juni – 25 augusti 2024

Åsa Sonjasdotter. Att odla överflöd

Kombinationen av växtodling och arkivforskning utgör grunden för Åsa Sonjasdotters konstnärskap, som undersöker sociala och ekologiska förhållanden och sammanhang.

Kombinationen av växtodling och arkivforskning utgör grunden för Åsa Sonjasdotters konstnärskap, som undersöker sociala och ekologiska förhållanden och sammanhang. I sina verk återaktiverar Sonjasdotter förbisedda kunskaper om odling och visar hur den genetiska information som finns inkodad i grödor även är en gemensam minnesbank för både människor och växter.
Utställningen innehåller tre av Sonjasdotters centrala verk och berör eko-politiska frågor genom samarbeten med konstnärer, odlare och forskare från olika geografiska och sociala bakgrunder.

Cultivating Abundance (2022) är en film som går tillbaka till den period, från 1880-talet och framåt, när industriella metoder för förädling av monokulturella grödor utvecklades vid Allmänna svenska utsädesföreningen i Svalöv. Filmen låter oss också följa hur utsädesföreningen Allkorn återinför lokala spannmålssorter, framodlade av bönderna själva, som gått förlorade i detta skifte. På Lunds konsthalls innergård kommer Sonjasdotter att bygga en platsspecifik odlingsbänk för de grödor som ingår i hennes verk, och för dem som använts av Agnes Denes.

Filmen åtföljs av två samarbetsprojekt: Kålgården kallas så för att det alltid finns kål i den (med Mercè Torres Ràfols, 2023) och Andretta – Om minne som praktik, potatisodling och en socialistisk modellby i DDR (med Elske Rosenfeld och Michail Lylov, 2012–).

Åsa Sonjasdotter (född i Helsingborg 1966, uppvuxen i Lund) bor och arbetar på Ven och i Berlin. Hon är doktorand i konstnärlig forskning vid HDK-Valand – Högskolan för konst och design, Göteborgs universitet.

Hennes projekt och utställningar har visats i sammanhang som Singapore-biennalen. EVA International Biennale i Limerick, Bergen Assembly, Biennale Warszawa, Göteborgsbiennalen, Delfina Foundation i London, M HKA i Antwerpen, nGbK och Botanisches Museum i Berlin, Badischer Kunstverein i Karlsruhe, Kasseler Kunstverein (under förberedelse), Henie Onstad Kunstsenter utanför Oslo, LACMA i Los Angeles, Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco, Musée de la Chasse et de la Nature i Paris och Museum für Naturkunde i Berlin.

Sonjasdotter har deltagit i Sapporo International Arts Festival i Japan, dOCUMENTA (13) i Kassel och 3:e Guangzhou-triennalen i Kina. Hon är författare till boken Peace with the Earth – Tracing Agricultural Memory, Refiguring Practice (Berlin: Archive Books, 2018). Hon redigerade den engelska översättning av Elisabeth Tamms and Elin Wägners bok Fred med Jorden (Stockholm: Bonniers, 1940) som utgavs 2021 av Archive Books i Berlin under titeln Peace with the Earth.

Mellan 2015 och 2019 var Åsa Sonjasdotter medlem (och medgrundare) av Nachbarschaftsakademie, en plats för jämlikt lärande i Prinzessinnengarten i Berlin. Från 2007 ledde hon grundandet av Kunstakademiet vid Norges arktiske universitet i Tromsø, där hon var programansvarig fram till 2010 och professor fram till 2014. Hon var också en av grundarna för Kvinder på Værtshus, ett feministiskt aktionsnätverk i Köpenhamn 1996.

Bild: Åsa Sonjasdotter, Film still: Cultivating Abundance. 64 min. film, 2022, made in dialogue with the Grain Association Allkorn, plant breeder Hans Larsson. Courtesy of the artist.

Kuratorer: Åsa Nacking och Laura Goldschmidt