10 februari - 12 maj 2024
Nu har vi glädjen att kunna visa Prism, en separatutställning av den i Berlin bosatta konstnären Aslan Goisum, född i Groznyj, Tjetjenien, 1991 och utbildad i Moskva, Gent och Amsterdam. Han är en tydlig röst inom den nya generation av europeiska konstnärer som framträdde under 2010-talet.
Då och då upplåter Lunds konsthall hela byggnaden – en av de första kommunala konsthallarna i Sverige uppförd särskilt för ändamålet, ritad av arkitekten Klas Anshelm och invigd 1957 – åt en internationellt aktiv konstnär som tidigare inte visats i denna skala i vår egen region. Dessa gästspel har lockat konstnärer från alla jordens hörn till Lund och har varit återkommande inslag i programmet ända sedan de första verksamhetsåren på femtio- och sextiotalen.
Nu har vi glädjen att kunna visa Prism, en separatutställning av den i Berlin bosatta konstnären Aslan Goisum, född i Groznyj, Tjetjenien, 1991 och utbildad i Moskva, Gent och Amsterdam. Han är en tydlig röst inom den nya generation av europeiska konstnärer som framträdde under 2010-talet.
Fastän Goisum i mer än ett årtionde varit synlig i biennaler och på museer i och utanför Europa är detta hans första större utställning i Sverige. Vi är glada att kunna visa detta inträngande konstnärskap med dess kompromisslösa hängivenhet för form – och hur form kan växa till förståelse – vid just denna tidpunkt, i just detta världsläge.
Goisum studerade både arkitektur och bildkonst och har gjort sig känd för videoinstallationer, skulpturer och verk på (och dessutom av) papper. Alla dessa konstnärliga format finns införlivade, i mer eller mindre hybrida former, i Prism. Utställningen omfattar tio verk, av vilka fyra har koncipierats och producerats särskilt för tillfället och därför får sin premiär i Lunds konsthall.
Bland de nya verken (alla från 2024) märks Prism, videoskulpturen för bakre hallen som lånat sin titel åt hela utställningen och består av tre sju meter höga LED-skärmar som visar filmbilder av en ung manlig aktörs kropp och har sammanfogats till en fristående prismatisk form. Detta är Goisums allra nyaste verk, så nytt att han ännu redigerade videofilmerna när utställningskatalogen gick i tryck.
De övriga nya verken är skulpturinstallationerna Star, Table och Wheel. Dessa använder grundläggande geometriska former – cylindern, rektangeln, den femuddiga stjärnan – som komponenter i metaforiska bilder av Goisums iakttagelser av hur imperiets visuella koder ännu formar vardagen i det som numera kunde kallas norra Eurasien.
Spear (2023–24) är en ny version av en installation med böcker insvepta i ljusrosa papper (och utsatta för mandelformiga, högst precisa skalpellsnitt) premiärvisad förra året i Emalin, Londongalleriet som representerar Goisum.
Object (2022) visades första gången i P////AKT, ett oberoende utställningsrum i Amsterdam, och består av sju staketliknande skulpturer i svart pulverlackerat stål. Den uppseendeväckande installationen är det första som möter besökarna när de kommer in i konsthallens främre hall. Som konceptuell och visuell utlösare för verket fungerade Goisums besök på en kyrkogård utanför Almaty i Kazakstan under en förberedande resa för ett ännu inte genomfört filmprojekt.
De övriga existerande verk som tagits med i utställningen är den korta videon Touch (2023), den längre och mer utarbetade (men även den icke-narrativa) videon Scythian Journey (2019) och två väggbaserade installationer bestående av återvunna emaljerade stålskyltar med husnummer och gatunamn från Groznyj: Numbers (2015) och Fearsome (2011–).
Ett varmt tack till konstnären och hans ateljé- och produktionsmedarbetare för det givande samarbetet, och också till Emalin.
Gästkurator för utställningen och författare till katalogessän är Anders Kreuger, Lunds konsthalls tidigare utställningsintendent som nu leder Kohta, en privat konsthall i Helsingfors grundad av konstnärer. Bland hans föregående projekt med Aslan Goisum märks konstnärens första separatutställning i ett museum, People of No Consequence i M HKA, museet för samtidskonst i Antwerpen 2016 och separatutställningen Crystals and Shards i Kohta 2018.
Bild: Aslan Goisum, Object #5, 2022. Pulverlackerat svetsat stål, 235 × 191 × 131 cm. Foto: Chun-Han Chiang. Courtesy konstnären och Emalin, London
Bildgalleri: Aslan Goisum. Prism. Foto: Julian Blum / courtesy Emalin, London / © Aslan Goisum
Kurator: Anders Kreuger
Lunds konsthall - en del av Lunds kommun