28 november 2009 – 24 januari 2010

Nasreen Mohamedi, Rasheed Araeen, Raqs Media Collective

Lunds konsthall har glädjen att på en och samma gång presentera tre utställningar som ur olika synvinklar närmar sig den indiska subkontinentens bild- och filmkonst.

Nasreen Mohamedi: Anteckningar – reflektioner om indisk modernism

Nasreen Mohamedi (1937–90) anses som en av de viktigaste indiska konstnärerna i sin generation, och hennes målningar, teckningar och fotografier från 1960-, 70- och 80-talet har kommit att erkännas som modernistiska nyckelverk. Hon påverkades av indiska abstrakta konstnärer i tidigare generationer, främst V S Gaitonde, och hon har ibland jämförts med Agnes Martin eller Kasimir Malevitj.

Mohamedis kompromisslöst abstrakta teckningar från 1970-talet och framåt förtjänar att betraktas på sina egna villkor men ingår samtidigt i ett vidare kulturellt sammanhang. Detta blir särskilt tydligt i hennes fotografier, där omsorgsfullt valda utsnitt ur vardagslivet eller detaljer från arkitektoniska minnesmärken skapar estetiska samband med både samtiden och ett islamiskt visuellt arv.

Denna utställning innehåller sällsynta teckningar, målningar och fotografier och dessutom ett unikt arkivmaterial från Nasreen Mohamedis ateljé. Den har sammanställts av Suman Gopinath och Grant Watson och har initierats och organiserats av Office for Contemporary Art Norway (OCA). Utställningen visades först av OCA i Oslo och sedan av Milton Keynes Gallery i England. Den något utvidgade version som visas i Lunds konsthall kommer också att visas i Kunsthalle Basel i Schweiz. Verken i utställningen har lånats från familjen Sikanders samling i Mumbai, Glenbarra Art Museum i Japan och Shireen Gandhy i Mumbai.

Rasheed Araeen: Strukturer, chakror, trianglar

Rasheed Araeen föddes 1935 i Karachi, som händelsevis också var Nasreen Mohamedis födelsestad. Han utbildade sig till ingenjör men har verkat som konstnär, skribent och förläggare sedan han flyttade till London på 1960-talet.
Araeens arbeten återspeglar minimalismens estetik, och han var en av dess pionjärer i Storbritannien. Hans konstnärskap har formats av såväl formella som politiska överväganden, inte minst av hans erfarenheter som icke-västlig konstnär verksam i västvärlden. Efter att ha blivit medlem i Svarta pantrarna gav han ut den kortlivade tidskriften Black Phoenix 1978. 1987 grundade han Third Text, ett viktigt forum för kritisk debatt om samtidskonsten ur ett internationellt och postkolonialt perspektiv.

Utställningen, sammanställd av Suman Gopinath och Grant Watson, innehåller fotografier av Rasheed Araeens skulpturala Strukturer (1966–68) och dokumentation av de performativa verken Chakror och Trianglar (1969–70). Verken i utställningen har lånats från konstnären.

Raqs Media Collective: Några steg från glömskan

Några steg från glömskan är ett kretslopp av filmer, projicerade och visade på skärmar i ett avgränsat utrymme, som skildrar olika rytmer av vila och förändring i dagens Indien.

Raqs Media Collective har bjudit in åtta dokumentärfilmare (Debkamal Ganguly, Ruchir Joshi, Kavita Pai och Hansa Thapliyal, M R Rajan, Priya Sen, Surabhi Sharma, Vipin Vijay) att omarbeta nyckelsekvenser från sina tidigare filmer. I Sömngångarens karavan (prolog), Raqs eget bidrag till kretsloppet, möts vi av en yaksha och en yakshi, mytiska väktarfigurer ur den indiska traditionen, när de genomkorsar det samtida landskap som de övriga filmerna också porträtterar och problematiserar.

Installationen visades ursprungligen inom ramen för Indian Highway, en vandringsutställning med samtida indisk konst som fick sin premiär på Serpentine Gallery i London 2008.

Om kuratorerna

Suman Gopinath är oberoende kurator och dessutom grundare och direktör för CoLab Art & Architecture i Bangalore, Indien. Grant Watson är intendent vid Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (MuHKA) i Antwerpen, Belgien. Gopinath och Watson har samarbetat kring utställningar av modern och samtida indisk konst sedan 1999.

Raqs Media Collective är en grupp internationellt verksamma konstnärer och kuratorer (Jeebesh Bagchi, Monica Narula, Shuddhabrata Sengupta) bosatta i Delhi. Bland mycket annat var de ansvariga för utställningen The Rest of Now i Bolzano, Italien, 2008, som var en del av biennalen Manifesta 7.

Satyajit Ray: Aputrilogin och andra filmer

Lunds konsthall fortsätter sitt samarbete med biografen Kino i Lund, som i samband med dessa utställningar visar sju klassiska filmer av den legendariske bengaliske regissören Satyajit Ray (1921–91), också berömd som författare, filmkritiker, illustratör, grafisk formgivare och förläggare.

Som filmskapare är Ray kanske allra mest känd för Apu-trilogin, som speglar utvecklingen i det tidiga 1900-talets Bengalen genom historien om Apu, son till en utfattig brahman från landsbygden: Pather Panchali (”Sången om den lilla vägen”, 1955), Aparajito (”Den obesegrade”, 1956) och Apu Sansar (”Apus värld”, 1959). Ytterligare fyra filmer visas: Mahanagar (”Storstaden”, 1963), Charulata (”Den ensamma hustrun”, 1964), Pratidwandi (”Motståndaren”, 1970) och Shatranj Ke Khilani (”Schackspelarna”, 1977). Filmerna kommer att visas på Kino den 10–24 januari 2010.

Kuratorer: Grant Watson, Suman Gopinath, Raqs Media Collective

Fotograf: Terje Östling